NA LANZAROTE- Pro cestovatele

Plánuješ se vydat na Lanzarote? Kanárské ostrovy jsou oblíbenou a dobře dostupnou destinací pro cestovatele. Jsou známé především díky své jedinečné přírodě, plážím s černým pískem a měsíční krajině, která je zde díky sopečnému původu ostrovů.  Ostrov Lanzarote je jedním z nich, a právě v tomto článku se dozvíte užitečné informace pro vaši cestu.

San Bartolomé
  • O SOPEČNÉM PŮVODU

• DOPRAVA A POČASÍ

• ITINERÁŘ A TIPY NA CESTU

• KALKULACE

Sopečný původ Kanárských ostrovů

Kanárské ostrovy jsou sopečného původu. Neleží na rozhraní litosférických desek, ale na tzv. horké skvrně. Ta je místem v zemském plášti, kde se hromadí žhavé magma, které stoupá vzhůru k povrchu. Tak vznikla první podmořská sopka, kde se láva hromadila do té doby, než se nedostala nad mořskou hladinu a vznikl tak sopečný ostrov. I v současnosti je jedna podmořská sopka aktivní, a to u malého ostrova El Hierro.

Poloha souostroví je také důvodem, proč je na ostrovech sopečná aktivita i v současnosti. Poslední erupci jste mohli zaznamenat v minulém roce na ostrově La Palma, kde více než 3 měsíce byla aktivní sopka Cumbre Vieja.

Přestože Kanárské ostrovy jsou jako souostroví celek, každý z ostrovů je jiný a naprosto odlišný. Na některých ostrovech najdeme vavřínové pralesy, na Lanzarote je to spíše měsíční krajina pokrytá sopečnými kužely a krátery. Proslulé jsou zde vinice, odkud pochází i tzv. sopečné víno.

NP TIMANFAYA aneb místo, kde se peklo dotýká Země

Pozoruhodné sopečné prostředí s největšími lávovými poli na světě připomínající měsíční krajinu z Marsu je typické pro národní park Timanfaya. Je to 2. nejnavštěvovanější národní park Španělska.

Území vytvořené v 18. a 19. století díky dlouhotrvajícím erupcím, kdy se ze země vyzvedla hora, ze které začaly ztékat proudy lávy a změnil se tak krajinný ráz téměř čtvrtiny ostrova.

Jádro erupce bylo v hoře Timanfaya, kde můžeme najít až 25 kráterů a mnoho sopečných kuželů.

Extrémní teplota na povrchu země je dnes okolo 100 stupňů Celsia a v hloubce pár metrů pod povrchem může dosahovat 400 – 600 stupňů Celsia a tvoří z NP Timanfaya jeden z nejchudších biotopů. I přesto se tady život dokázal adaptovat. Ve většině parku můžeme najít z vegetace jen lišejníky. Co se týče fauny, tím, že je oblast nedostupná, je skvělá pro hnízda různých ptáků.

Další zajímavosti o Kanárských ostrovech si můžete přečíst v mém předchozím článku  7 ZAJÍMAVOSTÍ, KTERÉ JSE NEVĚDĚLI O KANÁRSKÝCH OSTROVECH.

Ohňové hory, Montañas de Fuego

DOPRAVA

• LETENKY
Letenky se dají koupit i za pár stovek. Já jsem letěla přímým letem z Vídně a zpátky s přestupem v Miláně. Letenky i se zpáteční mě vyšly přesně 62 euro v lednu a v únoru.
  • DOPRAVA NA OSTROVĚ
Přímo na letišti je několik půjčoven aut, takže kdo se chystá si ho půjčit, nejsnazší je vzít ho asi rovnou z letiště. Poté se dá jet několika autobusovými linkami. Některé jezdí jen o víkendu, jiné přes týden. Já jsem pár dnů cestovala autobusem, potom půjčeným autem. Dalo se zvládnout obojí, jen mi občas trvalo se zorientovat a najít správnou zastávku.
Veškeré autobusové linky jsem dohledala na jejich oficiálním webu ZDE>>.
Caleta de Famara

POČASÍ NA LANZAROTE

Velkou výhodou Kanárských ostrovů obecně je to, že je zde víceméně po celý rok příznivé počasí. V létě je zde okolo 30 stupňů a přes rok se teplota pohybuje okolo 18-25 stupňů. Oceán je studený, ale pro otužilce to nebude překážkou. Přestože Lanzarote je vyhlášený především kvůli měsíční krajině a turistice, najde se zde několik krásných pláží s černým sopečným pískem, i tím bílým.

ITINERÁŘ CESTY A SOPEČNÁ TOUR

Na Lanzarote jsme strávili 12 dnů a protože mě tady lákaly především sopky, byla to tak trochu sopečná tour. Na ostrově je spousta zajímavých míst, některé jsou více turistické a jiné zase méně. Já jsem dala přednost těm méně turistickým, takže jsme nenavštívili žádnou vinici ani kaktusovou zahradu, za to jsem více prozkoumávala krátery a sopečná údolí, která se neřadí k ikonickým místům pro turismus.

1. DEN- ARREFICE, PLAYA REDUCTO

Přiletěli jsme do hlavního města ostrova ARRECIFE, kde jsme se hned první den vydali na krásnou pláž PLAYA REDUCTO s bílým pískem a palmami přímo uprostřed města. Tam jsme dospali náš spánkový deficit, zašli si nakoupit do mé oblíbené Mercadony a jen tak prozkoumávali krásy tohoto města.

Arrecife je takovou velkou promenádou německých turistů a seniorů. Je tady relativně klid. Ve městě je například CASTILLO DE SAN GABRIEL, kam dojdete po krásném kamenném mostě. Dá se tam pozorovat západ slunce (pokud nebude zrovna opar) a máte tam i pozoruhodnou vyhlídku na samotné město.

2. DEN – MONTAÑA BLANCA

Autobusem (č. 32) jsme zamířili k nedaleké sopečné hoře MONTAÑA BLANCA. Vystoupili jsme v malé vesničce SAN BARTOLOMÉ plnou typických bílých nízkých domků se zelenými okenicemi a vydáváme se k hoře. Po cestě se dá narazit na menší jeskyně vzniklé propadem zrnité půdy na úpatí.

Potom jsme trochu bloudili a nemohli jsme najít stezku, až nám jeden cyklista poradil, ale zřejmě taky špatně, tak jsme celou horu dokola obešli. Tak či tak, nahoru jsme se dostali a u toho viděli alespoň okolí a tradiční stupňovitá pole pro zemědělství, které jsou všude možně po ostrově. Nahoře nás čekal silný vítr a protože byl opar, nešlo tolik vidět.

Montaña Blanca byla moc krásná. Nahoře jsme prošli skrze samotný kráter až na jeho okraj, po kterém jsme pak došli k nejvyššímu bodu. Po cestě zpátky jsme si natrhali fíky a čekali na autobus tak dlouho, dokud prostě nejel.

Montaña Blanca

-sever ostrova-

3. DEN -JÓGA, ARRIETA, MIRADOR DE HARÍA

Využili jsme krásné pláže Playa Reducto, kam jsme si šli ráno zacvičit jógu. Byl tam klid a skoro nikdo tam nebyl.

Pak jsme si půjčili auto a vyrazili na sever do městečka ARRIETA. Pláž byla malá a kamenitá, za to vlny byly větší, tak tady bylo spoustu surfařů. Po zabydlení jsme se zajeli podívat na západ slunce na MIRADOR DE HARÍA, kde jsme nechali auto v údolí na polní cestě a vyškrábali se po skalnatém úpatí až na vyhlídku. Ta byla naprosto úchvatná. Bylo tam malé posezení v závětří, západ slunce a pohled na krásné skalnaté pobřeží.

Mirador de Haría
4. DEN -MONTAÑA DE CORONA, MIRADOR DEL RÍO

Další den, další sopka s tentokrát docela proslulým názvem MONTAÑA DE CORONA. Zaparkovali jsme poblíž města COSTA TEGUISE u malého kostela. Stezku jsme našli hned a cesta ke kráteru trvala asi 30 minut. Nahoře byl neuvěřitelný hluboký kráter a celá hora byla úplně jiná než ta předchozí. Všude byly lišejníky a drobná kvítka. Dovnitř kráteru vedla i malá cestička, kam jsem se teda neodvážila jít, protože už bych se asi nevyškrábala nahoru.

Podél kráteru byly ostré skály, a dalo se dostat až k nejvyššímu vrcholu, ale nebylo to jen tak. Silný vítr a skály nám trochu křížili cestu. Byl odtamtud krásný výhled do okolí a zahlídli jsme i další ostrůvek La Gracioneta.

Hned po výstupu na Montaña de Corona, kde bylo sotva pár lidí, jsme se vydali na sever ostrova na vyhlášený MIRADOR DEL RÍO, kde už bylo spoustu turistů. Je tady taková menší kavárna, která svým proskleným průčelím nabízí skvělý výhled na oceán a ostrov LA GRACIOSA. Vstupné dovnitř kavárny je 5 euro.

Nechtělo se nám stát frontu, tak jsme zaparkovali a vydali se na procházku podél horizontu zvanou MIRADOR DE NAHUM. Tam nás to fakt málem odfouklo, ale viděli jsme tak mnohem více než to, co bychom viděli jen z kavárny. Prošli jsme se pár kilometrů až ke CAMINO DE LOS GRACIOSEROS, odkud se dá pěšky sejít na opuštěnou pláž PLAYA DE RISCO, která není přístupná jinak než pěšky.

Tam jsme se nevydali, protože jsme u sebe nic neměli a bylo už docela pozdě. Taky to pak dá docela práci dostat se zase zpět nahoru a chce to tak dobrou obuv.

Úplně na večer jsme pak nechtěli zůstávat na té kamenité pláži v Arrietě, tak jsme autem popojeli o kousek dál k SPIRAL CALETA, kde je opuštěná bílá pláž, která vypadala jako malinká poušť. Koupat by se dalo, ale moře tady bylo plné chaluh. K odpočinku to však úplně stačilo a miniaturní písečné duny byly kouzelné.

Mirador del Río, La Graconeta
Mirador del Río, La Graciosa
5. DEN – MONTAÑA CAVERA

Pro změnu jsme si zajeli na další vulkán MONTAÑA CAVERA. Zase to bylo něco úplně jiného. První vulkán byl světlý a pískový, druhý tmavý s lišejníky a tento byl cihlově červený, místy až rudý. Nejprve jsme šli pouští, až jsme došli k širokému kráteru, odkud jsme šplhali na nejvyšší vrchol. Šli jsme zřejmě mimo stezku po kamenitém svahu. Na vrcholu jsme viděli dlouhé pouští údolí a spoustu sopečných kuželů v dáli.

Kousek se nachází i obrovská pláž PLAYA DE FAMARA, která je oblíbená hlavně mezi surfaři. I tady jsme viděli malé pouštní duny. Koupat se dalo, ale moře bylo ledové. Z pláže byl také krásný výhled na mohutné a majestátné skalnaté hory podél severu ostrova. Zbytek dne jsme tady odpočívali a užívali si trochu toho plážování.

Montaña Cavera
Playa de Famara

-jih ostrova-

6. DEN-VESNICE UGA, EL GOLFO A LAGUNA VERDE

Posouváme se ze severu ostrova více na jih do vesničky UGA. Ta se nachází poblíž oblíbené zátoky EL GOLFO. Tam je krásná pláž s černým pískem a mořskou zelenou lagunou LAGUNA VERDE, která má neobvyklou barvu díky mikroorganismům.

Z jedné strany zátoky je turistická vyhlídka, ale z druhé strany je možné jít přímo na pláž a užívat si tak i plážového odpočinku. Téměř nikdo tam nebyl, protože málo kdo ví, že je možné na pláž jít. Za mě to byla jedna z nejkrásnějších a nejklidnějších pláží.

Zajímavostí také je, že je tam možné najít malé zelené minerály Olivíny, které jsou jak po malých kouscích v písku, tak přímo v dutinách lávových kamenů. Je to krásná podívaná, kdy můžete vidět i kus neživé přírody.

Kousek od zátoky je i vesnička EL GOLFO, odkud se dá dostat na vyhlídku s výhledem na zátoku a na západ slunce. V okolí je také skalnaté pobřeží, kde se rozbíjí oceánské vlny. Je tam spousta restaurací a barů. Ideální místo pro romantickou večeři při západu slunce.

Laguna Verde, El Golfo
El Golfo
7. DEN- NP TIMANFAYA, NP DE LOS VOLCANES, CALDERA BLANCA
  • NP TIMANFAYA

Jak už jsem zmínila výše, největší atrakcí ostrova je národní park Timanfaya v jižní části ostrova. Jedná se o velmi mladé území poznamenané erupcemi v 18. století, které přetvořily velkou část ostrova. Centrální část parku tvoří tzv. Ohňové hory MONTAÑAS  DE FUEGO.

Dostanete se tam snadno autem a je tam i velké parkoviště. Uvnitř parku je možné jet na okružní jízdu pouze v autobuse, ale i tak to rozhodně stojí za to. Budete se cítit jako na jiné planetě. Uvidíte barevné sopečné kužely, lávové proudy, zemské praskliny a jednotlivé krátery z neuvěřitelné blízky.

Dále se v areálu nachází další turistické atrakce, jako jsou gejzíry, šlehající plameny ze země a na oběd si můžete dát i kuře ugrilované nad zemským žárem. Také se tam můžete projet na velbloudech na místě ECHADERO DE LOS CAMELLOS.

• NP DE LOS VOLCANOS

Hned vedle leží další národní park NP DE LOS VOLCANOS. Právě tady v 18. století vybuchla první sopka. V parku jsou obrovské lávové pole a spousta druhů lišejníků. V parku je také obrovský kráter CALDERA BLANCA, která je jedním z největších na ostrově. Má světlou pískovou barvu.

Pokud pojedete z NP Timanfaya, auto můžete nechat pár km dál a dále jít pěšky. Pěší trasa má asi 8 km a vede v lávovém poli okolo kráteru. Potom se vydáte směrem nahoru k vrcholu, odkud pak uvidíte úžasný výhled na okolí a dovnitř samotného kráteru.

Trasa je mírně náročnější, ale určitě to stojí za návštěvu. Doporučuji si vzít s sebou hodně vody, protože půjdete dlouho v sopečné poušti.

Sopečný kráter v NP Timanfaya
Echadero de los Camellos, NP Timanfaya
NP de los Volcanos
Pečené kuřata nad zemským žárem, NP TIMANFAYA
8. DEN- PLAYA BLANCA

Samotný jih ostrova je plný resortů pláží s bílým pískem. Sem jsme se vydali už autobusem. Když jsem objednávala ubytování, omylem jsem ho rezervovala v místě Playa Blanca v Panamě, takže jsme po příjezdu neměli kde bydlet. Hotely na poslední chvíli byly velmi drahé, ale tak když už jsme byli tady, tak se nám zpět jezdit nechtělo.

Oblast pro mě byla trochu zklamáním, přestože je vyhlášena. Za mě to je pouze turistické místo plné resortů. Co se týče přírody, je tady jen pár umělých pláží. Nejsem zrovna příznivcem takových míst a kdybych to věděla předem, zajedeme si na jiné místo. Na druhou stranu pro lidi, co hledají čistě odpočinek a nechtějí se o nic starat, je to ideální místo.

Když už jsme tu však byli, využili jsme tady ten čas k odpočinku. Ráno jsem cvičila jógu na naší terase, večer jsme chodili na procházky a na drinky. Přes den jsme odpočívali na pláži a u bazénu v našem hotelu. Po 3 dnech jsme zamířili opět na 2 dny do Arrecife na naší oblíbenou pláž a pak už hurá zpět domů.

KALKULACE

• Letenky 62 euro/os i se zpáteční
  • Ubytování 230 euro /os na 10 nocí
  • Půjčení auta 45 euro na den
  • Jídlo jsme si vařili většinou sami. Ceny v obchodech jsou podobné těm u nás, takže to nebylo drahé. Vstup jsme platili pouze do NP Timanfaya, a to 8 euro na osobu.

NA ZÁVĚR

Ostrov Lanzarote se mi moc líbil. Je to něco tak netypického a netradičního, že to zkrátka stojí za to vidět. Kanárské ostrovy jsou pro nás Evropany dostupné, a to jak lokalitou, tak i cenově.

Související články

Cestuj se mnou

4 názory na “NA LANZAROTE- Pro cestovatele”

1. Pingback: 7 ZAJÍMAVOSTÍ, KTERÉ JSTE NEVĚDĚLI O KANÁRSKÝCH OSTROVECH - One girl on the way